Khamis, 31 Mac 2011

Doa Yang Dilarang

Agama Islam melarang kita berdoa untuk kebinasaan diri kita atau berdoa supaya Allah s.w.t membinasakan orang lain atau berdoa untuk memutuskan silaturrahim dan sebagainya untuk kepentingan diri sendiri.

Hal ini kadang-kadang berlaku ketika seseorang dalam keadaan marah, seringkali kita dengar seorang ibu atau bapa menyumpahi anak-anaknya dan berdoa supaya Allah s.w.t menimpakan kecelakaan kepada anaknya.

Perbuatan ini dilarang oleh Rasulullah s.a.w sebagaimana sabdanya yang bermaksud, " Janganlah kamu meminta keburukan atas diri kamu anak-anak kamu, atau harta benda kamu dan jangan kamu menunggu-nunggu saat yang sesuai untuk berdoa kepada Allah s.w.t supaya diperkenankan".

Berdoa meminta keburukan sebenarnya bukanlah berdoa namanya tetapi lebih merupakan pernyataan rasa marah, geram atau kerana tidak sabar atas perkara yang berlaku, ia juga menunjukkan seseorang itu tidak reda dengan apa yang ditentukan oleh Allah s.w.t. Sedangkan apa yang telah berlaku adalah sesuatu yang Allah s.w.t telah rencanakan dan sesuatu yang direncanakan oleh Allah s.w.t itu mempunyai muslihat yang Allah s.w.t sendiri mengetahuinya". Sebagaimana firman Allah s.w.t yang bermaksud, " Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu pada hal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka sesuatu padahal itu buruk bagi kamu dan ingatlah, Allah s.w.t jualah yang mengetahui (semua itu) sedangkan kamu tidak mengetahuinya".